Základem podnikání je strategické řízení. Je to nepřetržitý proces plánování, analýz a realizace plánů k dosažení známých cílů. Strategické řízení není výsadou jen velkých firem. Je vhodné od živnostníků, po malé i střední firmy.
Rády využívám příměr s hrou šachů. Šachová strategie znamená stanovování a dosahování dlouhodobých cílů během partie. Je to komplexní způsob hraní, soubor tahů promyšlených na několik kol dopředu. Strategických cílů se většinou dosahuje pomocí taktických manévrů a naopak taktické příležitosti jsou připravovány předchozí správnou strategií hry. A v businessu je to stejné.
Na podnikání je třeba se dívat z nadhledu a brát v úvahu základní stavební kameny business strategie a stanovit správnou taktiku.
- Umíme jednoduše a výstižně pojmenovat, co je základem našeho podnikání ?
- Víme, jaké problémy zákazníka náš produkt nebo služba řeší ?
- Máme nějakou konkurenční výhoda, kterou nám nikdo nevezme?
- Víme, kdo je náš zákazník a jak na něj cílit?
- …a mnoho dalších si musíme dát na stůl a najít na ně konkrétní a jasnou odpověď
Většinou máme tendenci představit zákazníkovi to nejlepší, o čem jsme přesvědčeni, že zákazníka zaujme. Ale to je velká chyba. Musíme si ale uvědomit, že zákazník nezajímá náš produkt nebo služba, ale jak mu vyřešíme jeho problém nebo jeho potřebu.
V našich očích může být náš produkt špičkový, ale pokud zákazníci o něj nebudou mít zájem, jako bychom ho neměli. Nezáleží na tom, co si myslíme my, ale co si myslí zákazník.
Proto je klíčové umět dobře a rychle odhalit potřeby a problémy zákazníka. A čím lépe toto zvládneme, tím lépe budeme umět vést obchodní rozhovor se zákazníkem a připravit mu nabídku, která má pro něj hodnotu a zásadně zvýší šanci na úspěšné uzavření obchodu.
Je důležité si uvědomit, na čem chceme stavět naše podnikání. Co nás odlišuje a co nám nikdo nemůže vzít.
Při plánování je potřeba definovat, jaký je náš indikátor úspěchu a rozpracovat, jak naplníme naše očekávání. Konkrétně, krok po kroku. Nejen v obrysech a obecně.
Nesmíme zapomenout ani na analýzu rizik. Všechna možná rizika si pojmenujeme, ke každému přiřadíme pravděpodobnost výskytu a dopad na naše cíle. U těch nejzásadnějších zpracujeme kroky, jak je eliminovat a případně minimalizovat, pokud se stane riziko aktivní.
Neméně důležitá je analyzovat a definovat všechny aspekty, které ovlivňují naše podnikání a posoudit míru vlivu a následně přijmout konkrétní opatření.
Náš strategický plán nebo obchodní plán musíme pravidelně revidovat, porovnávat s trhem a konkurencí. To nám umožní včas odhalit jakékoli problémy a nastavit kroky tak abychom primárně neměnili cíl ale kroky, jak cílů dosáhnout. A to co nejefektivněji.
K tomu potřebujeme funkční firemní procesy, které nás nebrzdí, ale pomáhají. Takové procesy nám umožňují snižovat náklady, zaručují kvalitu poskytovaných služeb, dodržování termínů a flexibilitu.