Abychom dotáhli projekt do vítězného konce jak z hlediska splnění cíle, rozsahu, termínu i nákladů je Stakeholder Management velmi důležitým nástrojem.
Stakeholder management nebo také zapojení zainteresovaných stran (stakeholderů) je proces, kterým identifikujeme a komunikujeme s těmi lidmi nebo skupinami, které mají zájem na projektových výstupech nebo je ovlivňují.
Ať už se jedná o rozsáhlý program nebo jednoduchý projekt, komunikace a zapojení stakeholderů je velmi důležitá a často se podceňuje.
Řízení zainteresovaných stran je proces udržování dobrých vztahů s lidmi, kteří mají největší vliv na vaši práci. Komunikace s každým z nich správným způsobem může hrát zásadní roli v tom, aby zůstali „na palubě“.
Téměř každý projekt, na kterém pracujete, zahrnuje další lidi. A je pravděpodobné, že na některých z nich budete závislí kvůli zásadní podpoře, investicím a zdrojům.
Pro identifikaci využijeme Stakeholder analýzu.
Stakeholdery identifikujeme z pohledu jejich zájmu a vlivu na projekt. Je třeba ale brát v úvahu i dopad projektu na stakeholdera. A na základě výsledku pak volíme komunikaci (způsob, formu, četnost), formu spolupráce, zapojení.
V zásadě je můžeme rozdělit do 4 skupin:
- Mají podíl na projektu = zájem
- Budou nějak ovlivněni projektem = mají zájem ho ovlivnit
- Z projektu budou mít prospěch = budou ho podporovat
- Projekt může poškodit jejich zájmy nebo vnímají negativní dopad na ně = snaha zastavit projekt nebo ukázat ho ve špatném světle
Je důležité, aby projektoví manažeři dosáhli správné rovnováhy mezi zapojením zainteresovaných stran a izolací projektu od vnějších vlivů, aby bylo dosaženo realizace z hlediska nákladů a času, ale také aby se maximalizoval přínos pro klienta a jeho zúčastněné strany.
6 kroků pro efektivní zapojení zainteresovaných stran:
- Identifikace
- Vytvoření a analýza profilu
- Definice strategie zapojení
- Plán zapojení
- Zapojení
- Měření efektivnosti zapojení
Správný Stakeholder management zvyšuje pravděpodobnost úspěchu projektu tím, že minimalizuje rizika, zajišťuje podporu a optimalizuje komunikaci mezi všemi zúčastněnými stranami.
Pamatujte, že cílem vaší komunikace se zúčastněnými stranami je získat a udržet jejich podporu pro váš projekt. Zkrátka udržet je na palubě a doplout do cíle.
Pomohu vám jak na efektivní a funkční stakeholder management. Napište mi!