Aktuální téma:

Znáte top talenty svých zaměstnanců? Víte, jak zužitkovat a podpořit potenciál vašeho týmu?
Pomohu vám, připravit strategii pro talent management, identifikaci talentů i následný rozvoj

Firemní hodnoty

Led 13, 2025 | Firemní strategie a procesy

Vize, mise, firemní hodnoty a firemní kultura – klíčové prvky pro strategické řízení

  • Stále řešíte, že vaši lidé nedělají to, co po nich chcete?
  • Řešíte pořád dokola chyby a co se nedaří?
  • Nefunguje týmová spolupráce?
  • Pokulhává komunikace mezi odděleními?

Víte kde může být příčina?

Vše začíná u firemní kultury a firemních hodnot.

Každý (ano, opravdu každý) z vašich zaměstnanců by měl umět v pár větách představit vaši firmu, vědět v čem je vaše firma jedinečná, výjimečná a proč spolupracovat právě s vámi.

Znát firemní vizi a firemní hodnoty. Ale nejen znát ale hlavně jim ROZUMĚT A ŽÍT JE.

Proč je to tak důležité?

FIREMNÍ HODNOTY A FIREMNÍ KULTURA jsou základem, na kterém se staví strategické řízení organizace, rozhodování a dlouhodobý směr firmy. Je to cesta k angažovanosti a vyšším výkonům

A to platí pro firmy jakékoli velikosti, Není to výsada jen korporátu

Když FIREMNÍ HODNOTY definujeme, neměly by to být jen prázdná slova, hesla, fráze. Měly by nás charakterizovat, odrážet, jak chceme být vnímáni uvnitř firmy i navenek. Musíme jim opravdu rozumět a pracovat s nimi.

Musíme vědět co která hodnota znamená, jak ji chápeme. A jak by se měla projevovat v naší firmě – v našem chování, komunikaci, spolupráci.

Ale také jak se naše firemní hodnoty promítají směrem k zákazníkovi, co to pro něj znamená.

Bohužel se setkávám dost často s tím, že mi firemní hodnoty nedovedou vysvětlit ani manažeři. Hodnoty visí jako krásný plakát na nástěnce u vrátnice / recepce nebo v zasedačce. Pak ovšem těžko můžeme chtít po našich lidech. aby jim rozuměli, natož aby hodnoty žili.

Udělejte si testík ve vaší firmě a zjistěte jak jsou na tom vaši manažeři a zaměstnanci . Vyberte třeba jen 1 hodnotu a nechte si ji odprezentovat.

Ruku v ruce s firemními hodnotami jde FIREMNÍ KULTURA. To znamená, jaké prostředí pro práci našim zaměstnancům vytvoříme. Jedna věc je samozřejmě pracovní prostředí, aby se cítili dobře, dress code apod. Ale já teď mluvím hlavně o pracovní atmosféře, způsobu komunikace a spolupráce.

Zastavím se u jednoho tématu firemní kultury, se kterým se setkávám poměrně často a které může způsobovat spoustu drahých chyb v různých směrech. Tím tématem je TOLERANCE K CHYBÁM.

Ve své praxi se setkávám ve firmách s velmi malou tolerancí k chybám a s pocitem, že takto minimalizujeme nebo vymýtíme chyby. Protože naši lidé budou přece pracovat lépe, když ví, že za každou chybu budou potrestáni a pokáráni. A když je potřeba, tak přede všemi.

A za nějakou dobu tito manažeři zjišťují, že situace je stejná ne-li horší, zaměstnanci jsou nervózní a o některých chybách se manažer dozví za delší dobu, kdy už chyba způsobila třeba průšvih u zákazníka.

Proč to tak je?

Protože tímto chováním dostaneme lidi pod tlak, ze strachu začnou chybovat mnohém víc, a navíc se chybu bojí přiznat.

Setkávám se ve své praxi s tím, že pokud se stane chyba, ihned se řekne, „Hm, zaměstnanec neudělal co měl, pracuje špatně, není pečlivý, nepřemýšlí u své práce, je lajdák….“ Vnímáte, že je to pořád o zaměstnanci – o lidském faktoru?

Ale pokud se stane chyba, měli bychom si nejdřív zjistit, jestli měl zaměstnanec

A pokud si na otázky odpovíme ANO, pak bude zřejmě chyba v jeho práci.

Ale i tehdy přemýšlejme, proč k chybě v jeho práci došlo. Dřív, než si řekneme, že je lajdák.

Známe heslo Chybovat je lidské. A je na nás, manažerech, abychom vytvořili prostředí, které bude chyby minimalizovat, když už se stanou, tak se o nich dozvědět včas a budeme společně s chybujícím hledat příčinu. A také chtít po pracovníkovi, který chybu způsobil, předložit návrhy, jak příště chybě předejít. Co pro to může udělat on osobně a co by případně k tomu potřeboval.

A nastavit jako samozřejmost prostředí odpovědnosti za chyby.

Tolerance k chybám je jen jedno z témat firemní kultury, které ovlivňuje výkon a sounáležitost. Dalšími jsou např

  • Konstruktivní zpětná vazba
  • Týmová spolupráce a komunikace
  • Motivace

A řada dalších…..

Ideálním nástrojem jak „dostat“ hodnoty mezi zaměstnance je např workshop, kde budete o hodnotách společně mluvit a vypracujete kroky aby se hodnoty skutečně žily. Ráda pro vás workshop připravím a zrealizuji.